Balance mellem amning og skemad

30. juli 2019

Alder:
7 mdr.

Balance mellem amning og skemad

Hej Helen.

Mange tak for dit sidste svar. :) Men nu er der dukket flere spørgsmål op. Blandt andet omkring balancen med amning og skemad.

Men dreng er lige blevet 7 måneder og har været i gang med skemad siden han var 4,5 måned. Jeg har fra start lavet alt grød, frugtmos og grønsagsmos selv de fleste dage og de dage vi har været på tur brugt det færdiglavet mad.

Han får tre hovedmåltider og spiser stort set altid op der (bruger opskrifterne i bogen fra sundhedsstyrelsen). Jeg tilbyder ham mellemmåltider om formiddagen inden lur med frugtmos og vand og et mellemmåltid igen om eftermiddagen efter hans middagslur i form af lidt blødt brød med smør/smøreost/avocado eller smørbart fiskepålæg og frisk frugt eller agurk og vand, men synes ikke det er ret ofte han vil have noget af det. Det skal siges han absolut ikke er kræsen, men jeg synes det er svært med overgangen til mere og mere mad i løbet af dagen. når han ikke vil have mellemmåltiderne ender han jo med være skrupsulten til hovedmåltiderne, men det gør måske ikke noget? Han er til ...

Annonce

... gengæld god til at drikke vand i løbet af dagen.

Og hvor meget frugtmos skal der til et mellemmåltid når han også skal have frisk frugt? Tænker mere i forhold til både mæthed og ikke for meget frugtsukker?

Det har en periode fungeret fint med 4 amninger i døgnet som har ligget aften, sen aften, midt nat og inden middagslur, men efter vi har haft de varme dage+ tænderne i overmunden er på vej er der gået helt kludder i den og er bange for vi er kommet på et sidespor. Han har før fint kunne falde i søvn selv i sin seng men lige pludselig er han blevet helt hysterisk når han bliver lagt i sengen. vi prøver at trøste ham men intet hjælper og så ender jeg med at amme ham i søvn efter en time eller to for at han kan finde ro. Han har det varmt om natten for tiden og vågner derfor ofte. han får noget vand men falder ikke til ro før han får brystet. så nu er vi på tre amninger om natten, hvor vi før har kunne klare den med to. Jeg tænker selv det kan have noget med varmen og tænderne at gøre, men hvad tænker du?

På forhånd tak.

Venlig hilsen
L.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!