Brev:
Balance mellem amning og skemad
30. juli 2019
Alder:
7 mdr.
Balance mellem amning og skemad
Hej Helen.
Mange tak for dit sidste svar. :) Men nu er der dukket flere spørgsmål op. Blandt andet omkring balancen med amning og skemad.
Men dreng er lige blevet 7 måneder og har været i gang med skemad siden han var 4,5 måned. Jeg har fra start lavet alt grød, frugtmos og grønsagsmos selv de fleste dage og de dage vi har været på tur brugt det færdiglavet mad.
Han får tre hovedmåltider og spiser stort set altid op der (bruger opskrifterne i bogen fra sundhedsstyrelsen). Jeg tilbyder ham mellemmåltider om formiddagen inden lur med frugtmos og vand og et mellemmåltid igen om eftermiddagen efter hans middagslur i form af lidt blødt brød med smør/smøreost/avocado eller smørbart fiskepålæg og frisk frugt eller agurk og vand, men synes ikke det er ret ofte han vil have noget af det. Det skal siges han absolut ikke er kræsen, men jeg synes det er svært med overgangen til mere og mere mad i løbet af dagen. når han ikke vil have mellemmåltiderne ender han jo med være skrupsulten til hovedmåltiderne, men det gør måske ikke noget? Han er til gengæld god til at drikke vand i løbet af dagen.
Og hvor meget frugtmos skal der til et mellemmåltid når han også skal have frisk frugt? Tænker mere i forhold til både mæthed og ikke for meget frugtsukker?
Det har en periode fungeret fint med 4 amninger i døgnet som har ligget aften, sen aften, midt nat og inden middagslur, men efter vi har haft de varme dage+ tænderne i overmunden er på vej er der gået helt kludder i den og er bange for vi er kommet på et sidespor. Han har før fint kunne falde i søvn selv i sin seng men lige pludselig er han blevet helt hysterisk når han bliver lagt i sengen. vi prøver at trøste ham men intet hjælper og så ender jeg med at amme ham i søvn efter en time eller to for at han kan finde ro. Han har det varmt om natten for tiden og vågner derfor ofte. han får noget vand men falder ikke til ro før han får brystet. så nu er vi på tre amninger om natten, hvor vi før har kunne klare den med to. Jeg tænker selv det kan have noget med varmen og tænderne at gøre, men hvad tænker du?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
L.